Quadral Chromium Style 8

Quadral Chromium Style 8

Kolumny Quadral Chromium Style 8 tworzą udany mariaż głośnikowy między klasycznymi stożkami a wstęgowym przetwornikiem wysokotonowym. Nasycone w alikwoty brzmienie, zwłaszcza w zakresie wysokich tonów, ujmuje i czaruje

  • Data: 2016-05-17

Ostatnio oferta firmy Quadral wzbogaciła się o nowy model zespołów głośnikowych z serii Chromium Style. Testowane kolumny są obecnie topową konstrukcją wchodzącą w skład wyżej wymienionej serii i charakteryzują się najbardziej rozbudowanym układem głośnikowym. Warto podkreślić, że Chromium Style zajmuje w katalogu niemieckiego producenta szczególne miejsce, ponieważ łączy w sobie wiele zaawansowanych technologii zaczerpniętych z droższych modeli. Nad nią znajdują się już tylko serie Platinum M oraz Aurum Aktiv i najdroższa Aurum. Jak przystało na serię klasy średniej, Niemcy postarali się, żeby kolumny Chromium Style wyróżniały się na tle tych tańszych przede wszystkim bardziej zaawansowanymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi. Wyposażono je zatem, co jest oczywiście znakiem rozpoznawczym, we wstęgowe przetworniki wysokotonowe oraz sztywniejsze i cięższe obudowy. Z kolei jeśli chodzi o głośniki średniotonowe oraz niskotonowe, to bazują one na membranach wykonanych z materiału Titanium-PP, a więc również użyto bardziej wyszukanych materiałów niż w przypadku tańszych serii.

Chromium Style daje przedsmak tego, z czym możemy się spotkać w przypadku najdroższych zespołów głośnikowych, jak chociażby serii Platinum M, w której to z kolei użyto wyszukanych przetworników wysokotonowych RiCom-V i zastosowano komory ciśnieniowe dla głośników niskotonowych. Wstęgi, jakie stosują Niemcy w kolumnach serii Chromium Style, z pewnością sprawiają, że mamy do czynienia z oryginalnie zaprojektowanymi kolumnami, różniącymi się od konkurencji nie tylko pod względem technicznym i wizualnym, ale również brzmieniem.

Rozbudowany układ

Konstruktorzy Quadrala zawsze chętnie sięgali po trójdrożne układy głośnikowe, zresztą trzeba przyznać, że w Niemczech od dawna tego typu konstrukcje są bardzo popularne, bo brzmią z rozmachem i dają duże możliwości w nagłaśnianiu zwłaszcza większych pokoi. Stąd też wziął się swego rodzaju stereotyp związany z niemieckim stylem brzmienia – do jego cech szczególnych zalicza się właśnie potężny, rozłożysty bas i klarowna, nieco zaakcentowana góra pasma. Quadral wydaje się prezentować taki typowy niemiecki styl brzmienia, ale mimo wszystko sądzę, że na przestrzeni ostatnich lat równie mocny nacisk kładziono na uzyskanie wysublimowanego brzmienia także w zakresie wysokich tonów. Ten niemiecki producent od dawna zwraca szczególną uwagę na zakres wysokich tonów i w swoich droższych kolumnach stosuje najbardziej wyszukane konstrukcje głośnikowe, jakie można sobie wyobrazić. Większość różnej maści kolumn, jakie znajdziemy na rynku, bazuje na kopułkowych głośnikach wysokotonowych, wykonanych z różnych materiałów. Quadral poszedł krok dalej, ponieważ w tych bardziej zaawansowanych seriach kolumn stosuje wstęgowe przetworniki wysokotonowe własnej konstrukcji lub równie wyszukane hybrydy RiCom-V łączące w sobie zarówno zalety membran pierścieniowych, jak i kopułkowych. W każdym bądź razie temu niemieckiemu producentowi nie można odmówić pomysłowości. Już sam fakt użycia takich głośników sprawia, że kolumny marki Quadral prezentują się inaczej niż większość konstrukcji w podobnej cenie i przez to właśnie są bardziej interesujące dla potencjalnego klienta. Testowane trójdrożne zespoły głośnikowe są najbardziej rozbudowane spośród wszystkich kolumn należących do serii Chromium Style. W katalogu można jeszcze znaleźć drugi podłogowy model Chromium Style 6, ale ten wyposażony jest w mniejszą skrzynię i oparty na dwudrożnym układzie głośnikowym z dwoma stożkami nisko-średniotonowymi. Oprócz tego są także dwa modele kolumn przeznaczonych na podstawkę, a także dwa centralne zespoły głośnikowe dla fanów wielokanałowych systemów kina domowego.

Chromium Style 8 wyposażono w dwa 180mm stożki niskotonowe z polipropylenowymi membranami pokrytymi tytanem oraz 155mm przetwornik średniotonowy z membraną wykonaną z tego samego materiału. Głośniki niskotonowe mają do dyspozycji wytłumioną wełną syntetyczną komorę, wspomaganą przez układ rezonansowy typu bas-refleks (tunel wyprowadzony jest z tyłu). Natomiast stożek średniotonowy z oczywistych względów dysponuje własną, niezależną komorą. Skrzynie Chromium Style 8 są masywne i sztywne, więc nie będą wpadać w silne rezonanse. O ile głośnikowy układ pokrywający pasmo średnich i niskich tonów bazuje na klasycznych konstrukcjach, o tyle przetwornik odtwarzający najwyższy zakres pasma akustycznego wzbudza już z całą pewnością o wiele większe zainteresowanie – sam od dawna interesowałem się rozwiązaniami stosowanymi przez tego niemieckiego producenta. Zresztą głośniki wstęgowe wciąż są rzadko spotykane, ponieważ są dosyć trudne w aplikacji i z pewnością droższe w produkcji niż klasyczne kopułki. Dlatego też nie każdy producent sięga po tego typu rozwiązania co Quadral. Ponadto niemieccy konstruktorzy opracowali własne głośniki wstęgowe, jak również ich właściwą aplikację, co zasługuje na uznanie. Po tej porcji technikaliów przyszedł czas na odsłuchy i przekonanie się, jak w praktyce sprawują się kolumny Chromium Style 8.

Mocno rozciągnięte brzmienie

Quadral oferuje mocno rozciągnięte i przede wszystkim imponująco rozłożyste brzmienie na obydwu skrajach pasma akustycznego. Wysokie tony są zróżnicowane, ale przede wszystkim ujmująco delikatne, odtwarzane tak bogato, jak z membran elektrostatycznych. Chromium Style 8 zaimponowały mi specyficznym brzmieniem w zakresie wysokotonowym – słychać, że wstęgi zastosowane w tych kolumnach odgrywają ważną rolę w kwestii reprodukcji najsubtelniejszych i najdelikatniejszych dźwięków pojawiających się w różnej maści utworach muzycznych. Można się o tym przekonać, słuchając za pośrednictwem tych kolumn muzyki instrumentalnej lub też konkretnych instrumentów, takich jak lutnia czy klawesyn – dźwięk mieni się bogactwem barw, a do tego jest szczegółowy, a jednocześnie delikatny i nienachalny. Góra pasma podawana przez głośnik wstęgowy jest rozdzielcza i czytelna, ale jednocześnie swobodna i łagodna. W tym miejscu muszę zaznaczyć, że wstęgi nie są tak neutralne, jak niektóre, bardziej zaawansowane kopułki, na przykład te stosowane w kolumnach marki Dynaudio czy też Spendor, chociażby z tego względu, że wprowadzają do brzmienia nieco więcej ciepła, sprawiając, iż górne rejestry brzmią tak, jakbyśmy kolumny połączyli z lampowym wzmacniaczem, choć napędzamy je tranzystorem. Podczas testu korzystałem ze wzmacniacza H80 marki Hegel, a także pokusiłem się o konfigurację z E-370 marki Accuphase.

Co ciekawe, nawet z neutralnym brzmieniowo Heglem wstęgowe głośniki wysokotonowe były w stanie wykrzesać dodatkowe pokłady ciepła, niczym z lampowej konfiguracji. Do tego w brzmieniu pojawiała się plastyka w zakresie wysokotonowym, z jaką zwykle nie miałem do czynienia w przypadku kolumn wyposażonych w klasyczne kopułki. Style 8 prezentują niskie tony w podobnym stylu jak górne rejestry – są rozciągnięte i obejmują słuchacza swoją kwiecistą naturą. Niemieccy konstruktorzy postawili na rozłożystość i zróżnicowanie, przy czym warto również podkreślić, że mimo masywnego przekazu bas nie traci na kontroli. Oczywiście w tej cenie znajdziemy kolumny dysponujące większą dyscypliną w zakresie niskich tonów, jak na przykład amerykańskiego Klipscha czy JBL. Natomiast Quadral na tle tych marek prezentuje się tak, jakby nigdzie się nie spieszył, a główny nacisk kładł właśnie na formę, masywność, wręcz fizyczność niskich tonów, a nie ich emocjonalny przekaz. Bas mimo to jest sprężysty i nie można odmówić mu wigoru, ale błyskawicą z pewnością nie jest. Słuchając różnych gatunków muzyki, przekonałem się, że Style 8 nie mają najmniejszego problemu z zejściem do najniższych partii – dotyczy to przede wszystkim klasyki i to w wykonaniu dużych składów symfonicznych, ale także rocka, głównie wydań koncertowych takich zespołów, jak Metallica czy AC/DC.

To właśnie z taką muzyką bas reprodukowany przez Quadrala uderza w pierś, dając nam satysfakcję z fizycznie odczuwalnych wibracji strun gitary basowej czy też masywnego przekazu bębnów. Quadrale nie patyczkują się i walą basem prosto z mostu, dzięki czemu dostarczają sporo emocji z odsłuchu, zwłaszcza tych muzycznych gatunków, gdzie bas odgrywa ważną rolę. Średnie tony nie są już tak bezpośrednie w przekazie, ale mimo to namacalne i gęste niczym pudding – wokale mają właściwą masę względem instrumentów towarzyszących. Z kolei wstęgowe głośniki wysokotonowe mają jeszcze jedną zaletę, bo oprócz tego, że prezentują bogate brzmienie w górnych rejonach pasma akustycznego, przyczyniają się również do charakterystycznego odtworzenia przestrzeni – jej specyfika opiera się głównie na ujęciu wielu drobniutkich dźwięków, co w efekcie przekłada się na spore zagęszczenie stereofonii. Wygląda to tak, jakby między głównymi źródłami pozornymi kreślonymi na scenie pojawiało się jeszcze więcej powietrza wzbogaconego niuansami, z jakich obecności na konkretnych płytach niekoniecznie możemy sobie zdawać sprawę. Dotyczy to przede wszystkim wydań na SACD, ale również muzyki z klasycznego CD. Słuchacz zasypywany jest mnóstwem informacji. W efekcie jednak dzięki starannie cyzelowanej górze pasma dociera do nas mnóstwo detali, które zwykle w przypadku innych kolumn gdzieś giną, pozostając tylko drugoplanowym tłem.

Warto wiedzieć

Quadral Chromium Style 8 wyposażono w głośnik wstęgowy zbudowany na bazie cieniutkiej i lekkiej plisowanej taśmy aluminiowej (swoją konstrukcją przypomina nieco głośniki elektrostatyczne), napędzanej przez specjalnie zaprojektowany układ wytwarzający silne pole magnetyczne. Tego typu głośnik wyposażony jest we własny transformator zmniejszający napięcie doprowadzane ze wzmacniacza. Wstęga ma tę zaletę, że charakteryzuje się bardzo dobrym stosunkiem powierzchni membrany do jej masy – to oznacza, że przy zachowaniu porównywalnej masy do klasycznej kopułki ma jednak o wiele większą od niej powierzchnię, co naturalnie przekłada się na jeszcze lepsze brzmienie w zakresie wysokich tonów.

Podsumowanie

Chromium Style 8 oferują zaskakująco potężny dźwięk, tym bardziej jest to godne uwagi, ponieważ smukłe skrzynki raczej nie wskazywałyby na takie możliwości w zakresie niskich tonów. Rozłożysta góra pasma z subtelnym ociepleniem niczym z lamp, a także przestrzeń pełna powietrza i detali powodują, że znane Wam niemal na pamięć nagrania dostaną dodatkowego wykopu i usłyszycie w nich znacznie więcej drobnych niuansów, z których istnienia wcześniej nie zdawaliście sobie zapewne sprawy. Style 8 może nie należą do najbardziej neutralnych i szybko brzmiących kolumn, ale za to ze względu na specyficzny dźwięk przykuwają uwagę na długie godziny i do tego prezentują się znakomicie.

Werdykt: Quadral Chromium Style 8

★★★★★ To kolumny z charakterem, dysponujące dużą skalą brzmienia zarówno w górnym, jak i dolnym skraju pasma. Odkrywają przed słuchaczem wiele smaczków i detali zawartych w nagraniach