Harmonix HS101-Improved-SUS
Wydaje się, że kable Harmonix konsekwentnie zbliżają się do ideału, jeśli chodzi o zapewnienie najwyższej jakości dźwięku
- Data: 2017-07-13
- Autor: Arkadiusz Ogrodnik
Pochodząca z prefektury Kanagawa marka Harmonix już na stałe wtopiła się w audiofilski krajobraz, a o klasie projektowanych i produkowanych w Japonii kabli świadczy chociażby fakt, że nawet te najniżej usytuowane w hierarchii modele są wysoko oceniane nie tylko w prasie specjalistycznej, ale również przez użytkowników mających po raz pierwszy styczność z kablami tej marki. Harmonix w pewnym sensie odwzorowuje mentalność Japończyków, ponieważ oferuje perfekcyjny i zrównoważony dźwięk, a więc coś na wzór ich stylu życia i bycia. Wiele japońskich marek audio zostało stworzonych dzięki swego rodzaju synergii występującej pomiędzy dążeniem do doskonałości a chęcią stworzenia produktu odznaczającego się najlepszymi, często wyśrubowanymi parametrami. Harmonix należy do jednych z bardziej rozpoznawalnych w audiofilskich kręgach marek, na co z pewnością pan Kazuo Kiuchi, właściciel firmy Combak Corporation, sobie zapracował.
Ostatnie testy topowej serii kabli Hijiri, stworzonych jako odrębna luksusowa marka będąca odłamem Harmonix, utwierdziły mnie w przekonaniu, że Combak Corporation udanie inwestuje nie tylko w firmowy "know-how", ale przede wszystkim w rozwój ekonomiczny, co owocuje ekspansją na rynki w Stanach Zjednoczonych i na Starym Kontynencie. Jak jednak widać, wyodrębnienie w ramach Combak Corporation nowej luksusowej marki Hijiri nie wpłynęło negatywnie na działania marki Harmonix, o czym świadczy fakt, że światło dzienne ujrzał właśnie kolejny, dopracowany model interkonektów analogowych. HS101-Improved-SUS wyprodukowano z myślą o pracy w zbalansowanym torze sygnałowym audio i wyposażono w wysokiej jakości wtyki XLR, opracowane i wyprodukowane przez Combak Corporation specjalnie z myślą o tego typu kablu sygnałowym. Kabel jest oczywiście kierunkowy, a same wtyki sprawują się bez zarzutu, gdyż zatrzaski wchodzą jak nóż w masło i solidnie trzymają – odnoszę wrażenie, że i na tym polu producent zrobił krok do przodu.
Oczywiście jak to w przypadku kabli Harmonix bywa, producent nie podaje zbyt wielu informacji na temat szczegółów budowy, a w kwestii zastosowanych materiałów zwykle pojawiają się tylko i wyłącznie zdawkowe informacje czy krótkie wzmianki.
Model HS101-Improved-SUS zbudowano w oparciu o przewodniki z miedzi PCOCC i wyposażono w solidne wtyki. Interkonekt jest kierunkowy i na tym opis się kończy, reszta pozostaje ściśle strzeżoną tajemnicą, do czego każdy producent ma przecież prawo.
Krystaliczny, ciepły i naturalny
Ten kabel okazuje się idealnym dopełnieniem dobrze funkcjonujących systemów audio – podczas testu korzystałem z systemu opartego na wzmacniaczu Accuphase E-270 oraz odtwarzaczu Hegel Mohican i dwudrożnych kolumnach podłogowych własnej konstrukcji. System już wcześniej odznaczał się wieloma cechami typowymi dla perfekcyjnie funkcjonujących zestawień, a szczególną uwagę zwracał prawidłowy balans tonalny, wysoka rozdzielczość grania oraz piękna plastyczna barwa i dynamika na wysokim poziomie. Jednak gdy HS101-Improved-SUS wylądował w owym systemie, okazało się, że jest mistrzem organiczności, sprawiając, że dźwięk nabiera ponadprzeciętnej płynności i naturalności oraz zostaje subtelnie dopalony nieco osłodzoną i delikatnie ocieploną barwą, czyniąc z muzyki prawdziwy, pełen realizmu spektakl ocierający się o perfekcję, nawet w prezentacji najbardziej złożonych brzmieniowo utworów. Ten interkonekt niczego nie uwypukla, niczego nie przyspiesza i na pewno nie będzie ingerował w odtwarzaną muzykę, wpływając na jej cechy charakterystyczne, takie jak dynamika, rozdzielczość i balans tonalny. Przekonałem się o tym nie tylko podczas odsłuchu mocno zróżnicowanej muzyki w wykonaniu Mike'a Oldfielda czy też bogatych w niezliczoną ilość detali utworów w wykonaniu Larsa Danielssona, ale również słuchając klasyki, a przede wszystkim instrumentów smyczkowych. To właśnie dźwięk skrzypiec i wiolonczeli zachwycił mnie do tego stopnia, że przy klasyce pozostałem zdecydowanie dłużej, niż pierwotnie planowałem. Zawsze kiedy sięgałem po konstrukcje japońskiej marki Harmonix, zwłaszcza modele pochodzące z górnej półki, odnosiłem wrażenie, że dodają systemowi, w którym przyjdzie im pracować, pewnej szlachetności, stanowiącej o całościowym odbiorze muzycznym docierającym do słuchacza. Model HS101-Improved-SUS pozwala systemowi stereo na pełny oddech i swobodę w operowaniu każdym, nawet najsubtelniejszym dźwiękiem, odkrywając przed słuchaczem najdelikatniejsze struktury dźwiękowe w sposób ponadprzeciętnie naturalny i bez jakiejkolwiek ingerencji czy sztuczności. Harmonix ma to do siebie, że oprócz nasycania muzyki w alikwoty dodaje do niej swego rodzaju potencjał związany ze sporą swobodą w operowaniu dźwiękiem nie tylko pod względem przestrzeni, ale też reprodukcji dynamiki. Oczywiście są na rynku kable odznaczające się jeszcze lepszą analitycznością czy dokładnością (przykładowo uwielbiane przeze mnie konstrukcje marki Nordost), ale z drugiej strony z tak wiernie brzmiącymi kablami, jak Harmonix jeszcze się nigdy nie spotkałem. Obojętnie czy sięgałem po kable głośnikowe, sygnałowe czy sieciowe, zawsze miały one pozytywny wpływ na ostateczny szlif brzmienia, który za pośrednictwem innych kabli trudno mi było uzyskać. Ta swego rodzaju płynność, swoboda i organiczność dźwięku jest wizytówką produkowanych przez Japończyków kabli i stanowi o unikalności marki Harmonix. Arkadiusz Ogrodnik
Warto wiedzieć
Model HS101-Improved-SUS zbudowano na bazie przewodników wykonanych z miedzi PCOCC, co w skrócie oznacza Pure Crystal Ohno Continuous Casting. W skrócie rzecz ujmując, miedziany drut PCOCC cechuje się tym, że występuje on w formie przewodnika będącego w całości monokryształem, co w przypadku standardowej miedzi OFC jest niemożliwe, ponieważ składa się ona z wielu mniejszych kryształów. Aby zobrazować te różnice, wystarczy porównać procesy produkcyjnie miedzi PCOCC z miedzią OFC. Ta pierwsza powstaje w wyniku odlewania i schładzania w ściśle określonych warunkach – technologia samego procesu chłodzenia odgrywa w tym przypadku niebagatelną rolę, ponieważ wpływa na osiągnięcie przewodnika o strukturze jednego długiego kryształu. Natomiast przewodniki wykonane z powszechnie stosowanej miedzi OFC produkuje się w procesie wyciągania drutu o większej średnicy, by potem stopniowo zmniejszać jego średnicę, a następnie ciąć na mniejsze długości i tak do momentu osiągnięcia drobnych nitek o pożądanym przekroju. Z kolei miedź PCOCC z racji tego, że występuje w formie pojedynczego długiego kryształu, charakteryzuje się niższym oporem elektrycznym, a że nie posiada tak wielu granic poszczególnych kryształów jak w przypadku miedzi OFC, stanowi zdecydowanie łatwiejszą drogę do przebycia dla elektronów. Miedź PCOCC z racji specyficznego procesu produkcyjnego należy również do przewodników o najwyższej czystości oraz jest niezwykle odporna na korozję, dzięki czemu przez długie lata utrzymuje swoje wysokie parametry i właściwości niezmiennie w funkcji czasu. Patent technologiczny stworzony w celu produkcji przewodników z miedzi PCOCC został opracowany w Instytucie Technologii w Japonii. Na rynku jest kilka firm produkujących kable audio, w których to wykorzystuje się miedź PCOCC, należą do nich między innymi znany i ceniony Furutech, a także Harmonix i Acrolink.
Podsumowanie
Tym razem podsumowanie zawrę zaledwie w kilku słowach – ideał naturalności, wzorzec wierności brzmienia wśród kabli na tym poziomie cenowym.