Quadral Aurum Galan 9

Quadral Aurum Galan 9

Niemiecki producent niemal do perfekcji dopracował połączenie klasycznego stożka nisko-średniotonowego z wstęgowym głośnikiem wysokotonowym

  • Data: 2017-03-18

Seria Aurum jest dość liczna, a w jej skład wchodzą kolumny bazujące na wstęgowych głośnikach wysokotonowych – niemiecki producent wykorzystał ich najnowszą odmianę quSENSE. Quadral od dłuższego czasu wprowadza do swoich kolumn opracowane własnym sumptem wstęgowe przetworniki wysokotonowe, więc ma już na tym polu spore doświadczenie. Niemcy bardzo technicznie podchodzą do filozofii związanej z brzmieniem zespołów głośnikowych, według nich parametry techniczne mają ścisłe przełożenie na dźwięk. Potwierdza się to w praktyce, gdyż kolumny Quadrala oferują bardzo szerokie pasmo przenoszenia w zakresie wysokich tonów – wstęgowe głośniki potrafią niezwykle skrupulatnie i z ponadprzeciętną rozdzielczością odtwarzać każdy szczegół. Za taki stan rzeczy odpowiada nie tylko spory zasięg dochodzący do 65kHz, ale przede wszystkim specyfika głośnika wstęgowego, ponieważ przy tej samej masie co kopułka, osiąga on znacznie większą powierzchnię membrany. Wstęgi posiadają też zupełnie inny układ magnetyczny, zapewniający jeszcze większą precyzję pracy.

Seria Aurum składa się z kilku imponujących, rozbudowanych konstrukcji podłogowych, jak Titan 9 czy Vulkan 9, przeznaczonych do pracy w pomieszczeniach o sporej powierzchni, ale niemiecki producent nie zapomniał również o miłośnikach wyrafinowanego monitorowego brzmienia i to właśnie do nich adresowane są kolumny Galan 9.

Design i wykonanie

Quadral na przestrzeni ostatnich lat wykonał spory postęp związany nie tylko z designem, ale i jakością wykonania. Niemcy znajdują się obecnie w absolutnym topie producentów oferujących najwyższej klasy zespoły głośnikowe i nie ma w tym cienia przesady. Wystarczy spojrzeć na kolumny pochodzące z serii Aurum, żeby się o tym przekonać. Nie inaczej jest też w przypadku najmniejszych monitorów tejże serii, a mianowicie modelu Galan 9 – jakość wykonania oraz zastosowane elementy konstrukcyjne jednoznacznie świadczą o dbałości niemieckiego producenta o najmniejsze detale. Skrzynki wykonano perfekcyjne – producent oferuje wersję podstawową w fornirze orzechowym, natomiast nieco droższe pokrywane są lakierem fortepianowym w opcji czarnej lub białej. Jakby jednak komuś było mało, zawsze może zdecydować się na najdroższe rozwiązanie, a mianowicie indywidualnie wybrany kolor z palety RAL. Opcji jest więc sporo i z pewnością każdy klient znajdzie coś dla siebie. Najważniejszy jest jednak fakt, że skrzynki są wykonane bez najmniejszej skazy. Wystarczy spojrzeć na ładnie współgrające z koszami głośnikowymi frezy czy też inne detale, jak śruby, tylny aluminiowy kołnierz z podwójnymi złoconymi terminalami czy też pięknie wytoczony wylot z tunelu rezonansowego. Całości dopełnia nietuzinkowo prezentujący się głośnikowy duet oparty na nisko-średniotonowym aluminiowym stożkowym głośniku Altima oraz oryginalnie prezentującej się aluminiowej wstędze. Sam głośnik odtwarzający bas i średnicę nie jest byle jaki, bo bazuje na układzie magnetycznym o wielkości, jaką zwykle stosuje się w przypadku głośników o dwukrotnie większej średnicy. Ażurowy odlewany kosz posiada dosyć sporą szczelinę między układem magnesów a dolnym resorem dla lepszego chłodzenia cewki – układ wentylacji wspomaga dodatkowo centralny otwór w biegunie magnetycznym. Aluminiowa membrana dzięki wysokiej sztywności jest cieniutka i lekka. Z kolei najnowszy wstęgowy aluminiowy głośnik wysokotonowy quSENSE współpracuje z rozbudowanym torem tłumików z rezystorów wysokiej jakości na potrzeby układu regulacji efektywności. Oprócz tych elementów w filtrach zwrotnicy znajdziemy znakomite walcowe kondensatory MKT oraz cewki powietrzne i rdzeniowe. Wewnętrzne okablowanie jest wysokiej jakości, a sporą część komory akustycznej wytłumiono wełną syntetyczną. Tunel rezonansowy wyprowadzono z tyłu i zadbano o sporo wolnej przestrzeni między nim a stożkiem nisko-średniotonowym, aby nie zakłócać jego pracy. Kolumny mają na stałe zamocowane elegancki stopki podklejone miękkim materiałem tłumiącym wibracje, więc stawianie ich na standach nie wymaga stosowania dodatkowych podkładek. Podwójne terminale wejściowe posiadają solidne zwory wykonane z kabli głośnikowych, wyposażone w widełki.

Zaskakujący bas i rozdzielczość

Aurum Galan 9 zadziwiają nisko schodzącym basem – oczywiście nie jest on tak potężny, jak w modelach podłogowych, ale mimo wszystko wyraźnie słychać, że te niewielkie monitory nie mają absolutnie żadnych problemów z zapuszczaniem się w rejony w zakresie niskich tonów, jakie zwykle zarezerwowane są dla znacznie bardziej rozbudowanych i większych gabarytowo kolumn. Zatem jeśli z jakichś powodów nie możecie pozwolić sobie na podłogówki, a mimo to pragniecie być w posiadaniu monitorów oferujących nisko schodzący bas, to monitory Galan 9 z pewnością warte są uwagi.

Podczas odsłuchu okazało się, że Galan 9 zdecydowanie najlepiej brzmią przy nietypowym ustawieniu – zwykle kolumny ustawia się według zasady trójkąta równobocznego, czyli zachowujemy taką samą odległość od kolumn, jak rozstaw między nimi. Ale w przypadku tych niemieckich monitorów wyraźnie słychać, że przy nieco węższym rozstawie i z nieco większą odległością od miejsca odsłuchowego brzmią zdecydowanie lepiej, zwłaszcza jeśli chodzi o budowę stereofonii i precyzję jej odwzorowania. Przestrzeń budowana jest typowo monitorowo, a to znaczy, że nie będzie tu takiego rozmachu, jak w przypadku niektórych podłogowych konstrukcji, a raczej wgląd w najważniejsze składniki sceny dźwiękowej. Mamy więc źródła pozorne o wyraźnych konturach i zachowane między nimi prawidłowe proporcje, a wszystko kreślone jest w przestrzeni znajdującej się między kolumnami. Jak wspomniałem na początku, Quadrale są zespołami głośnikowymi oferującymi fenomenalnie rozciągnięty bas, co jest zaskakujące, bo któż by oczekiwał po skrzynkach z tak niewielkim głośnikiem nisko-średniotonowym tak niskiego zasięgu? Dzięki temu te niemieckie monitory sprawiają dużą przyjemność podczas słuchania klasyki, a także rocka, gdzie liczy się zejście do niższych partii basu. W przypadku Galan 9 nie tylko bas zachwyca swoim zasięgiem, bo podobnie jest z przeciwległym skrajem pasma, gdyż głośnik wysokotonowy odtwarza wysokie tony aż do 65kHz – naturalnie jest to zakres częstotliwości niesłyszalny dla ludzkiego ucha, ale chodzi o to, że dzięki tak szerokiemu rozciągnięciu pasma udało się przesunąć pewne zniekształcenia do poziomu, gdzie ludzki słuch już ich nie wychwytuje – tym samym poprawia się jakość dźwięku w niższych partiach wysokich rejestrów.

Wstęgowy głośnik quSENSE zapewnia rozdzielcze i detaliczne brzmienie, a przy tym prawidłowe wybrzmienie przeróżnych dźwięków, z czym wiele kopułek może mieć pewne problemy – wystarczy posłuchać blach perkusyjnych, trójkąta czy klawesynu, żeby się przekonać, jak pięknie ten głośnik kontroluje ich brzmienie aż do całkowitego wygaszenia dźwięku! Najważniejszy jest jednak fakt, że obydwa głośniki zintegrowano ze sobą na bardzo wysokim poziomie. Zdarzało mi się słuchać takich kolumn, gdzie wysokotonowy głośnik wstęgowy niezbyt dobrze spełniał swoją funkcję, gdyż można było doświadczyć braku płynności w przejściu dźwięku między średnimi a wysokimi tonami, a tutaj nic takiego się nie dzieje – w Quadralach Galan 9 została zachowana płynność, a moment, w którym do akcji wkraczają filtry, jest w zasadzie niesłyszalny. Obydwa głośniki są zgrane nawet pod kątem barwy i charakteru. Nie ma też mowy o dziurach czy podbiciu na charakterystyce przenoszenia pełnego zakresu częstotliwości.

Galan 9 należą do dosyć neutralnych kolumn, a to oznacza, że brzmią wiernie bez dodawania od siebie jakichś ozdobników sprawiających, że dźwięk może nabrać dodatkowych rumieńców. Wszystko odbywa się przy zachowaniu pewnych granic, których to Quadrale nigdy nie przekraczają. Brzmienie nie jest jednak syntetyczne i zawsze zachowuje cechy danego gatunku muzycznego. Wstęgowy głośnik quSENSE brzmi gładko, precyzyjnie i z ponadprzeciętną rozdzielczością, odtwarzając mnóstwo dźwięków, z których istnienia na określonych płytach nie zawsze zdajemy sobie sprawę. Testowane monitory dają pełen wgląd w dźwięk i to jest w nich najważniejsze, bo niczego nie maskują, ani też nie przekręcają, zawsze stojąc po neutralnej stronie, obojętnie czy przyjdzie im odtwarzać muzykę wokalną, instrumentalną, czy też jazz. Zarówno bas, średnica, jak i wysokie tony utrzymują podobny, neutralny koloryt dźwięku, co też świadczy o spójności w prezentacji barwy w całym odtwarzanym paśmie.

Warto wiedzieć

Monitory Quadral Galan 9 wyposażono w bardzo wygodny w użyciu hebelkowy przełącznik służący do regulacji efektywności pracy wstęgowego głośnika wysokotonowego. Jest to układ, po jaki czasem sięgają producenci zespołów głośnikowych w celu umożliwienia użytkownikowi dostosowania w pewnym zakresie charakteru brzmienia do własnych preferencji, bądź też ewentualnej korekty dźwięku w zależności od tego, w jakich warunkach akustycznych przyjdzie kolumnom pracować. Przełącznik użyty w kolumnach Aurum Galan 9 oferuje trzy położenia: dodatnie, neutralne i ujemne. W położeniu neutralnym wstęga wysokotonowa pracuje przy nominalnie ustawionej efektywności, natomiast dwa pozostałe tryby umożliwiają zwiększenie oraz obniżenie efektywności. W pewnych zestawieniach stereofonicznych o nazbyt jasnym dźwięku lub też w pomieszczeniach o zbyt żywej akustyce efektywność zakresu wysokich tonów można skorygować, obniżając ją, co z pewnością przyniesie poprawię balansu tonalnego brzmienia, a tym samym uzyskamy bardziej naturalny i wierniejszy przekaz. Z kolei miłośnicy sporej dawki wysokich tonów z pewnością wykorzystają możliwość ich nieznacznego podbicia.

Podsumowanie

Quadral Galan 9 zasługują na miano jednych z najbardziej technicznie brzmiących kolumn w swoim przedziale cenowym, niezależnie od tego czy będziemy je porównywać z konkurencyjnymi monitorami, czy też konstrukcjami podłogowymi. Jako jedne z nielicznych dwudrożnych kolumn przy tych gabarytach są w stanie uraczyć słuchacza prawidłowo rozciągniętym, sprężystym basem oraz fenomenalną wręcz rozdzielczością w zakresie wysokich tonów. W ich brzmieniu nie ma słodyczy, przesadnego ciepła czy obłędnej plastyki. Z drugiej jednak strony jako jedne z nielicznych konstrukcji na tym poziomie cenowym są zdolne do wyławiania z muzyki detali, jakie zwykle usłyszymy w przypadku bardzo drogich zestawień. Te kolumny nadają się do słuchania każdego muzycznego gatunku i mogą przypaść do gustu nie tylko melomanom, ale też osobom poszukującym w dźwięku równowagi, prawdy i przede wszystkim technicznej poprawności. Do ich napędzania wymagany jest średniej klasy wzmacniacz oferujący przynajmniej 50 watów mocy, ale mile widziane są przede wszystkim konstrukcje oferujące moce w okolicach 100 watów na kanał. Bardzo dobre efekty można uzyskać zarówno z lampowymi amplifikacjami, jak i tranzystorami, nawet tymi pracującymi w klasie A.

Werdykt: Quadral Aurum Galan 9

★★★★½ Galan 9 są swego rodzaju majstersztykiem wśród kolumn w podobnej cenie – jak rzadko która tego typu konstrukcja, oferują dźwięk kompletny, bez jakichkolwiek niedostatków